carolinahallen.blogg.se

Patientnämden??

Allmänt Permalink0
För ett tag sedan var jag tvungen att kontakta Patientnämden för att ta upp ett stort problem som inträffat.
 
Det började med att den 18/9-13 så var jag på akuten i Huddinge för att se om de kunde hjälpa mej med huvudvärken eller om de hade något tips på vad jag skulle kunna göra för att kunna få bättre hjälp.
 
Läkaren föreslog att jag skulle få komma upp till Uppsala sjukhus och träffa olika läkare och sjukgymnaster. Så han skickade ett remiss förslag till min neurolog i Nyköping för att han sedan skulle skicka den vidare upp till Uppsala.
 
Och man har något som heter vårdgaranti, att åf vård inom 90 dagar om ett sjukhus skickat en remiss, men tror ni jag fick komma upp dit? 
Haha Nej!! Jag fick istället ett brev från Läkaren i Huddinge där han skriver och frågar hur det gått och om jag fått kommit upp till Uppsala.
Jag väljer då att ta kontakt med Läkaren i Nyköping för att få svar, Men jag fick en telefontid veckan efter jag ringde honom, och nu är vi inne i december, alltså har dessa 90 dagar gått.
 
När jag får tag på läkaren så säger han att jag är inte tillräckligt sjuk/dålig för att åka upp till Uppsala. Så att han har slängt remissen.
Han säger också att han skickat ett remiss svar till Läkaren i Huddinge vilket han inte alls har gjort.
 
Så han ljuger eller undanhåller information som är viktig för mej!
 
Jag får hem ett pappaer där jag ska fylla i vad som hänt och hur jag har upplev saker och ting.
Jag fyller i det och skickar in det dagen efter jag fått hem pappret. Jag skickade in detta papper i december, och innan jag åkte till Gran Canaria så fick jag svaret, alltså sista januari fick jag hem svaret från vad Läkaren svarat.
 
Och i hans svar menar han på att han har lämnat ett remiss svar och att han tyckte andra alternativ till vård var bättre. Men eftersom jag varit i kontakt med Huddinge sjukhus så vet jag att den läkaren inte fått något remiss svar. Alltså ännu en gång en lögn/undanhållen information.
Jag fyller i enkäten jag fick med om jag var nöjd eller liknande med svarer, och tar upp allt som hänt en gång till, då han inte läst eller förstått vad jag egentligen menar. Och skriver dit att jag inte alls är nöjd med svaren, och att jag är väldigt ledsen på vården.
 
Nu för en vecka sedan fick jag hem ett pappaer från Patientnämnden där de skriver att de mottagit mina synpunkter och lämnat vidare de till läkaren och läkarens chef, och efter det är de hela ärendet avslutat.
Hur kan man avsluta ett ärende som jag nu fått tagit upp en gång till? 
Varför ska jag vända mej till Patientnämden? 
 
Efter mycket om och men så får jag träffa en ny neurolog för att få en ny bedömning och efter som denna läkare också är indragen i ärendet till patientnämnden så kändes det som om han inte alls ville ta upp något, utan bland det första han sa va att jag måste få en remiss upp till Uppsala för att de inte kan göra något här i Nyköping längre. Äntligen tänkte jag, efter 8 månaders sjukskrivning så ska det äntligen hända något.
 
Var under förra veckan i kontakt med Uppsala sjukhus för att få se vad de ska göra eller likande.
Får prata med en jätte trevlig sjuksköterska och hon blir nästan arg när jag berättar att inget hänt sen den 8/8-13, hon menar på att de skulle ha gjorts mycket mera tester, nya MR bilder skulle ha tagits och så vidare. Och hon förklarade att man får vara kvar i några dagar och så är det olika läkare och sjukgymnaster som hjälper en under hela tiden. Så det känns skönt att få lite mer på benen.
 
Så nu är det bara en lång väntan för att få komma dit
Till top