carolinahallen.blogg.se

Svensk sjukvård

Hälsa Permalink3
Vet egentligen inte vad jag ska skriva.
Jag har tappat hoppet för den svenska sjukvården.
 
För en vecka sedan den 15/1-14 skulle jag bli uppringd mellan 7,45-8,00 för att få svar på mitt borrelia prov som togs för en vecka sedan. Var det någon som ringde? Nej, men 8,23 ringde läkaren och ursäktade sej inte ens att han intne hade ringt på avtalad tid! Inget svar fick jag på provet heller då de har hittat något som gör att det måste analysera blodprovet en gång till.
Och eftersom jag hade en telefontid tänke jag att nu ska ja ställa några frågor angående hur man konstaterar en whiplashskada, till svar fick jag att du måste kontakta neurolgen för att få svar hur du ska göra.
Okej tänkte jag, jag tar kontakt med Mälarsjukhuset för att se om jag kanske får mer hjälp av dom än vad jag har fått på Nyköping sjukhus.
Lämnar alla uppgifter man behöver och får en telefontid 8,35.
 
Klockan blir nästan kvart i nio (8,43 för att vara exakt), när sjukskterskan ringer från medicin, där får jag veta att jag måste ringa till neurolgen och prata med dom.
Sköterskan sätter mej i telefon kö till neurolgen och jag får tiden 8,53.
 
9,01 ringer de från neurogen och jag får prata med en sköterska. Min sambo var i kontakt med henne i höstas angående mina problem.  Sköterskan ber mej vända mej till VårdCentralen för att få bästa hjälp från början då det är en sjukgymnast som utreder om det kan vara en Whiplashskada. 
 
Sagt och gjort, 9,05 ringer jag till VC för att boka en tid, de ska ringa upp mej vid cirka 10,05.
 
11,19 ringer de från VC och berättar att de haar problem med datorerna och kan inte boka några tider. Hmm... mera väntan.:(
 
12,05 ringer det från VC och de tycker det börjar bli vädigt allvarligt att ingen tagit mina symtom på allvar och de börjar bli trötta på att de bara kastar runt mej till olika sjukhus enheter.
De ger mej telefonnummret till sjukgymnasten och säger att jag ska ringa och borde få en tid dagen efter redan.
 
12,11 ringer jag till sjukgymnasten och får en telefon tid dagen efter klockan 10.00.
 
Senare under dagen ber jag att få komma i kontakt med personen jag pratat med på VC kontakta mej igen angående de långa vänte tiderna och vid 15,39 ringer sköterskan tillbaka till mej och beklagara att de är sådana långa vänte tider och hon ska se vad hon kan göra för att de ska gå fortare.
 
Dagen efter klockan 10,35 ringer de från sjukgymnastiken och de säger att de har en tid den 11/2-14 alltså nästan en hel månad till jag måste gå sjukskriven för att de inte finns några tider. Tackar och tar emot tiden och kontaktar sköterskan igen, och hon säger att de där kan inte stämma utan att de borde finnas tidigare tider.
Jag pratar ochså med min läkare angående allt de som hänt och hon bestämmer sej för att skicka mej vidare till neurologen i Eskilstuna med en rimiss för detta börjar bli väldigt allvarligt.
 
I fredags den 24/1-14 hade jag en tid till psykologen i Nyköping då neurolgen i Nyköping sa att detta var psykiskt och inget annat. Av alla gånger jag har varit på sjukhuset under den senaste tiden så hade jag min sambo med mej under hela besöket och det var inga som helst problem med att han var med. Besöket kändes väldigt onödigt och slöseri med tid. Då psykologen jag träffade sa att detta är inte psykiskt utan det är något mekaninskt i kroppen som ställer till med problem. Hon pratade mycket om olika prover man kunde ta och vart ganska förvånad att de inte tagit ett muskelprov på mej då mina muskler inte hänger med som de bör göra.
 
Pratade igår med min husläkare angående att allt börjar bli värre och att huvudvärken inte alls ger sej. Hon blir väldigt orolig och tycker det är konstigt att hon inte får tag på neurolg läkaren jag hade i Nyköping för att göra en extra koll så att de inte har missat något på några bilder som är tagna. Men hon har försökt få tag på honom i snart 3 veckor utan framgång. Vilket känns väldigt dåligt.
 
Så nu är jag här igen, på ruta ett, fast denna gång är allt lite värre:( 
 
#1 - - Angelica Wallén:

Hej Carro, det är sjukt hur du har blivit behandlad när du mår så sjukt dåligt. Om du orkar så skulle du gå ut i media, typ ringa aftonbladet, om berätta din historia och be om hjälp från andra delar av Sverige. Det måste ju finnas någon som kan hjälpa dig tycker jag.

Fortsätt kämpa, många styrkekramar från mig.

Svar: Hej Angelica, det är riktigt illa. Vi kontaktade SN (sörmlandsnyheter) och det gjordes ett reportage om min historia där, men det hände inte så mycket efter det tyvärr. Men man kanske måste gå till en högre tidning och berätta och se vad som händer.
Tack så mycket <3
Carolina Hallén

#2 - - Caroline:

Din stackare :( Svensk sjukvård är inte så mycket att hurra för.

Har du lagt ner skyttet helt och hållet nu?

På tal om att läkarna tror att det är psykiskt så har min extra syster en sjukdom som gör att hjärnan skickar ut fel signaler till olika delar av kroppen och säger att " nu har du ont i handlederna" fast hon egentligen inte har det. Minns inte vad det hette men kan det kanske vara Fibromyalgi, Har läkarna kollat upp det ?

Svar: Nej svensk sjukvård är under all kritik kan jag säga.
Ja på grund av skadan sen innan har jag valt allt sluta sen var det itne så roligt på slutet och jag sköt inte för min egna skull.

Nej deet har dom inge kollat upp, ska googla lite å se vad de är för något.
Det har typ bara kollat de vanligaste så de har inte gjort så väldigt mycket tyvärr.
Carolina Hallén

#3 - - mia astemo:

Hej lilla vän
Vilket elände du går igenom, hoppas verkligen du får den hjälp du behöver så du kan bli bra igen. Hade inte en aning om vad du genomgick men de ju ett tag sen jag träffade någon utav er.
Massa kryapåsig kramar

Svar: Hej Mia, ja det är ett enormt elände och det verkar aldrig ta slut:( Det har hållit på i 8 månader och en dag idag;(

Nej det var ett tag sedan man såg dej.

Kram
Carolina Hallén

Till top