carolinahallen.blogg.se

Sök till akuten om det blir värre....

Allmänt Permalink0
Nä om man skulle ta och vara lite negativ igen då.
De flesta inläggen här på bloggen handlar om min "mystiska" sjukdomsbild jag har fått.
 
Och vill  man inte läsa det så behöver man inte:)
Det har inte varit jätte mycket positivt den senaste tiden förutom resan för två veckor sedan,
 
Men vi tar det från början.
Det hela började med att den 24/1-14 åkte jag på ett besök till psykiatrin för att träffa en Överläkare på psykiatrin för att neurologen jag träffade i Nyköping konstaterade att detta är psykiskt och inte något annat.
 
Träffar överläkaren och pratar med henne i cirka en timme, och hon konstaterar att detta är inte psykiskt utan att det är något mekaniskt nerv fel i kroppen. Att något sitter i kläm i nacken och bröstryggen.
 
Efter besöket där så kontaktade jag min husläkare för att få en remiss till en neurolog, men det har jag skrivit i om ett inlägg lite tidigare.
 
Nu är det så att allt har blivit ännu värre och jag vet inte vad jag ska ta mej till längre. Har vid ett flertal tillfällen försökt nå min husläkare eller någon annan läkare för att få hjälp. Men det finns inga tider, alla är så fullbokade osv. men jag kunde få en telefon tid, ja det var lika braa att ta den telefontiden för att få någon hjälp.
 
Innan jag och älsklingen åkte på semester med tjejerna så fick jag hem ett papper från patientnämnden med ett svar på det ärende jag har där. Där skriver läkaren som svarat på mitt klagomål att om allt blir värre så ska jag söka till akuten om det är så att jag är orolig eller något annat. 
Sista besöket med den läkaren var i höstas, och han kunde bara säga att det var psykiskt, inte hjälpa mej på annat sätt.
Sedan det besöket har jag sökt till akuten i huddinge 3 gånger och jag har sökt till akuten i nyköping 3 gånger, utan att det hänt något. Alla säger likadant, att det är något neurologiskt fel i korppen som man kanske inte ser på en MR undersökning.
 
I torsdags vart allt ännu värre, på kvällen kunde jag verken stå eller sitta upp pga att huvudvärken hade blivit värre än någonsin.
Det var en tryckande smärta i hela huvudet och pga smärtan kräktes jag, tog en tablett jag fått utskriven om det skule kunna vara migrän. Men det fungerade inte alls. Sedan den 13/2-14 har denna huvudvärk suttit i, och kräkningarna sitter också i, men inte alls lika mycket utan de kan komma någon gång bara. I tisdags den 18/2-14 när jag och älsklingen satt och åt frukost svartnade det helt plötsligt framför ögonen och det kom silverprickar framför ögonen, det tog några sekunder, sen var det dags att springa till toaletten för att kräkas pga smärtan.
Ringde till VC för att se vad det kan vara och vad de tycker att jag ska göra.
De på VC säger att vi kan inte göra något här utan du får söka dej till akuten för att få hjälp. De sa också att det kunde vara början till hjärnhinneinflamation.
Vi avaktade en stund och åkte ner till Gnesta friskvård för att göra en behandling och med råd av han jag har där så fanns det inget annat alternativ än att åka in till akuten. Men denna gång var Nyköpinglassarett inget alternativ utan nu var det dags att vänd sej till Eskilstuna sjukhus för att få hjälp.
 
Vi åker dit och det första vi får höra när vi kommer in för att skriva in oss är: "Det kommer att bli lång väntetid, det är många patienter." Det kändes som att jag itne fick söka dit:(
 
Men efter en timme kommer vi in och träffar en undersköterska som pratade med mej och kollade hur saker och ting låg till.
Det togs ett EKG och de sattes in en infart i armen på mej ifall jag skulle behöva ta mera prover än de hon redan tagit.
Efter att EKGt var färdigt fick jag och älsklingen sitta och vänta i en vänte hall, väldigt opersonligt och kallt att ligga i en korridor där det springer förbi människor hela tiden.
Men efter en stund kommer en sköterska som säger att de ska prioritera mej och att jag ska få en sal där de ska sätta ett typ av EKG för att kolla hur hjärtat slår och hur pulsen är och hur andningen är. (nu kan jag lova att tankarna snurrar runt och runt, då man inte gjrot det tidigare på mej).
Men vi fick ingen sal utan vi fick åka in i ett vänterrum och ligga lite mera privat.
På kopplad med massa olika slangar sitter jag där nu och väntar och väntar...
 
Efter 7 timmar och 45 minters väntan fick vi äntligen träffa en läkare.
Och denna gång en ärlig läkare som helt öppet och ärligt säger till oss att hon förstår att vi är oroliga och att man tappar tron på svensksjukvård. Hon säger även till oss att hon inte kan göra något, att hon kan inte kan hjälpa mej för ho har inte den kunskapen. (hon är den första läkaren på 8 månader som säger så till oss).
Hon ger oss olika råd och tips på vad vi kan söka men hon säger också att jag helt klart måste träffa en bra Neurolog, vilket de på VC och 1177 ochså säger.
 
Men det är inte så lätt att hitta en bra neurolg, tyvärr.
Men jag har en tid den 6/3-14 till en neurolg jag hoppas är bra och lyssnar på mej och tar de prover som behövs för att kolla allt. 
 
Så alla dom timmarna vi satt på akuten var för absolut ingenting, bortkastade timmar.
Jag fick inte ens en värktablett mot huvudvärken.
 
På onsdagen den 19/2-14 hade jag en telefontid med min husläkare, hon vart oroad att jag varit tvungen att uppsöka akuten igen. Och ävenn hon sa att de på VC inte kan göra något, att detta liggeer utanför deras ramar, det hade jag redan räknat ut. Jag nämnde även att jag ville göra ett TBE prov, då man inte tagit det ännu utan att man bara tagit Borrelia prover. Så efter att min husläkare läst och lyssnat på det läkaren sagt så gick hon med på att beställa ett TBE prov till mej, men jag kan lova dej, det satt väldigt långt inne att hon godkände det. För det är ju så, man får inte komma på saker själva utan det är läkaren som ska göra det.
 
Jag frågade också om en väldigt ovanlig sjukdom som heter Multifokal motorisk neuropati (MMN), menn det viste hon inte så mycket om så hon skulle kolla med sina kollegor och även skriva in Multifokal motorisk neuropati i remissen som är skickad till neurologen.
 
Jag har tappat alla förväntningar på allt vad läkare heter nu. Inget händer, jag är sämre och det är jobbigt att inget händer och att ingen vet va de ska göra.
 
Så jag kommer inte att söka till akuten någon mera gång!
 
Bjuder på en bild från akuten i tisdags!
 

Till top